Digitala verktyg 1/5 – Vem kontrollerar lärande?

Föreläsningen är baserad på John Steinbergs bok ”Lyckas med digitala verktyg i skolan”.

Avsnittet behandlar 00.00 – 16.24 i videon

Här får du en presentation av John Steinberg, innehållet i filmen och de första tre råden. Internet vänder upp och ner på spelreglerna om vad man ska lära sig, hur, när, var, av vem och med vem.

För att lyckas med digitala verktyg i skolan är det viktigt att inte bara söka nya appar, program och surfplattor utan ställa de övergripande frågorna om fördelarna, nackdelarna och konsekvenserna. I fem inlägg här på Kvartssamtal.se föreslås frågor att diskutera utifrån denna föreläsning.

Ert kvartssamtal

Har vi en god balans mellan skolans centrala innehåll och det som statsmakten vill att eleverna ska lära sig och vad eleverna säger att de vill lära sig?

Håller du med om resonemanget i föreläsningen?

Hur kan vi ännu bättre integrera elevernas egna frågor och agendor i skolans innehåll och tillvägagångssätt?

Rent generellt, vad anser du är fördelarna och nackdelarna med digitala verktyg och Internet i skolan?

Tycker du att ni har diskuterat motivet bakom införskaffande av digitala verktyg innan ni har köpt? Med andra ord, finns det en överenstämmelse bland lärarna om varför man ska ge sig in i den digitala världen? Vad är det ni hoppas ska hända?