Vi diskuterade med en numera pensionerad rektor om klassrumsbesök och hon sa följande ”Tala om när du kommer och ge läraren en chans att göra bra ifrån sig.”

Det är ett viktigt råd. Din avsikt är snarare att hitta det en kollega gör bra, inte det de gör mindre bra. Om din kollega vet när du kommer så har de en chans att förbereda sig lite extra och anstränga sig lite extra. Det är inget fel med detta. Snarare tvärtom.

Ni ska hitta varandras ”guldstunder” och det som fungerar för att kunna sprida goda idéer vidare på skolan och bygga en positiv skolkultur. Visst, du kommer att se saker du inte gillar eller som inte fungerar. Självklart blir det så ibland, men besökarens ögon ska framför allt vara fokuserade på det som fungerar och utgå ifrån det vid era samtal efter besöket. Det finns tid nog att prata om det som den du besökte inte tyckte fungerade så väl. Ditt fokus som besökare är ändå att rikta in besöket och ert uppföljande samtal på det som fungerade bäst.

Det är lättare att utvecklas när man bygger på det som redan fungerar, snarare än att fokusera på det som inte fungerar. Det kan man också göra, men det är inte där du börjar.

Ert kvartssamtal

Om någon hade besökt dig idag under ett av dina pass, vad hade de nog hittat som var bra i det du gjorde?

Det är normalt att fokusera på det som inte fungerar, men håller du med om att det är bättre att fokusera på det som faktiskt fungerar?

Plocka fram en sak som du tycker du ofta gör bra, till exempel, hur du använder rösten, hur du ger instruktioner för ett grupparbete, hur du rör dig i rummet, hur du hälsar när eleverna kommer in i rummet, hur du handleder eleverna, hur du skapar en välkomnande miljö. (Kom ihåg att i dessa diskussioner har vi avskaffat Jante-lagen och det är helt OK att berätta vad man är bra på.)