Ett intressant begrepp heter ”Classroom walkthrough” ett begrepp vi först hörde från en skolchef i USA. Det handlar om ett mycket kort verksamhetsbesök på några få minuter.

På en resa till USA besökte jag (John) en stor högstadieskola med 900 elever. Rektorn prioriterade korta klassrumsbesök och det var alldeles uppenbart att lärarna var vana vid att han tittade in minst en gång i månaden. Med andra ord besökte han närmare 80 olika lärare minst en gång i månaden om än bara några få minuter varje gång.

Jag minns också en av mina första pedagogiska upplevelser tillsammans med min gammelmoster som just hade gått i pension som rektor. Hon visade mig runt på sin gamla skola och vi gjorde ”look ins” – d.v.s. tittade snabbt in, var där kanske 5-6 sekunder och så ut igen. Nog fick vi en hel del att prata om.

  • Vad ser man på några få sekunder eller minuter?
  • Du ser om rummet är välkomnande och iordningställt för sitt syfte.
  • Du ser om eleverna är fokuserade på sina uppgifter.
  • Du ser om det finns respekt för läraren som ledare.
  • Du ser om lektionens syfte, tidsramar och mål är noterade någonstans på tavlan.
  • Du kan få en känsla för stämningen.
  • Du samlar på dig frågor som du kan diskutera med den du besöker, ja, även det på några få minuter.

Det är framförallt väldigt nyttigt för skolans kultur att känna att alla kan titta in till varandra. Syftet är absolut inte att bedöma, sätta betyg på varandra eller leta fel hos andra.

Syftet är att få inblickar, samla på sig frågor och starta en reflektionsprocess om varför vi gör som vi gör.

Ert kvartssamtal

Givetvis kan man ha olika åsikter om man får en ”rättvis” bild av verksamheten på några få minuter. Poängen är inte att få en rättvis bild, utan att börja samla på sig frågor. Diskutera om vi borde titta in till varandra lite oftare och frågor som eventuellt kan dyka upp.

Flera gånger har man hört att ”skolpolitiker vet ingenting om verkligheten” och borde vara ute mera på skolan. Har du bjudit dit dem? Man blir förvånad över hur ofta de kommer när de får en inbjudan. Men det är samma sak med din skolledare. Bjud in honom eller henne. De kommer!

Ni som jobbar ihop med en kollega på fritids, i förskoleklass eller i klassrummet – hur fungerar det och hur ofta är det att ni sätter er och ger feedback till varandra? Hur kan ert samarbete utvecklas?