Det första uppdraget är att ge eleverna hopp. Det andra är att söka, uppmuntra och förädla talang.

Minns du de tjocka telefonkatalogerna – de Gula Sidorna? Få använder dessa idag utan det gäller att söka på nätet. Men det finns en klar fördel med de Gula Sidorna – de ger en fantastisk översikt över alla möjliga sätt att försörja sig och alla möjliga yrken. Slå upp vilken sida som helst och förundras över alla möjliga kompetenser som finns om bilar, tänder, hus, växter, med mera, med mera.

Skolans värld är märklig. Det är som om man lever i tron att alla kan och vill bli civilingenjörer eller civilekonomer och schemat ser ut som det gör på grund av detta. Systemet är märkligt därför att man har skapat mål som ALLA förväntas uppnå oavsett begåvning, talang, intresse, lärstilar eller styrkor. Trots detta pratar vi om att individualisera och ta hänsyn till varje persons behov. Detta går inte ihop och det är ju ett märkligt system som underkänner elever som ”bara” uppnår 15 av 16 delkriterier inom ett ämne.

Det finns gott om elever i dina grupper som har svårt med sin skolgång men kommer att bli utmärkta reparatörer, datatekniker, speldesigners, musiker, med mera, med mera. Du har säkert någon som är hopplös i matematik men på något magiskt sätt kommer att försörja sig som pokerspelare utan att kunna räkna ut sannolikheter. Det är ju märkligt, det med.

Poängen är att ditt uppdrag är att hitta både dolda och synliga talanger. Den som kan sjunga eller sparka fotboll syns ju, men den som är bra på att hacka grönsaker, uppmuntra en kompis, få aggressiva hundar att lugna ner sig finns det inga betyg för och sådan talang får sällan uppmärksamhet. Med det är just dessa talanger, förmågor eller styrkor som kan vara avgörande för dessa elevers framtid.

Definiera ditt uppdrag som större än att hjälpa eleverna ”klara kursen” utan även att ”klara livet” och det gör man oftast bäst genom att utnyttja sina talanger. Bli talangjägare.

Ert kvartssamtal

Ge exempel på elever som var rätt hopplösa som elever men som du vet har klarat sig alldeles utmärkt senare i livet. Berätta lite om deras historia.

Vad är ett exempel på en styrka eller talang som du har som få i personalgruppen känner till?

Ge exempel på en eller två elever i din grupp som du vet har talanger för udda områden. Notera att en talang kan vara en särskild kompetens (bra på att vinna i dataspel) eller en egenskap (empati eller förmågan att lyssna).