Många har en bild av att tiden ungdomar ägnar åt sociala medier är tidsfördriv utan mål och mening. Mimi Ito forskar om hur sociala medier påverkar ungdomar och pekar i denna video på vad de lär sig.

”Media literacy.” Civic engagement.” ”Personal development.” Så förklarar forskaren Mimi Ito en del av de positiva konsekvenserna sociala medier kan ha i ungdomars liv.

Vi ropar åt våra ungdomar att sluta surfa eller chatta. Dags för läxor. Dags att äta. Förut förde många föräldrar en kamp för att få sina ungdomar att sluta prata i familjens telefon, eller att sluta spela boll med kompisarna på gatan för att komma in och äta. Idag försöker vi få dem att låta bli sina mobiler och datorer. Formen har ändrats men det är samma processer.

Mimi Ito vill inte att vi är rädda för detta. Hon vill att vi stannar upp och analyserar vad det är som händer och vad ungdomarna lär sig via sitt engagemang i vänner och i olika sajter på nätet. Skilj mellan vänskapsbaserade aktiviteter och intressebaserade aktiviteter säger hon. Det man lär sig utanför skolan har stor betydelse för det man lär sig i skolan. Hur kan vi länka samman ”utanför lärande” och lärande inom skolans väggar?

Ert kvartssamtal

Intervjua några ungdomar i din ”mentorsgrupp” om hur de använder sociala medier. Säg bara att du är nyfiken och låt dem berätta. Blir du förvånad över någonting?

Sätt på ”glasögon” med ett ”positivt filter” och sammanfatta vad eleverna lär sig genom sitt engagemang i sociala medier.

Hur kan vi ta vara på elevernas kunskaper om sociala medier i vår strävan att hjälpa dem att bättre klara sitt skolarbete?