Nyligen läste vi The Power of Habit av vetenskapsjournalisten Charles Duhigg, om betydelsen av vanor – hur de skaffas, byts och eventuellt kan avskaffas. Kalla det vad du vill – vanor, rutiner, traditioner eller ritualer – de är och förbli pedagogens bästa vänner.

En av de mest sålda böckerna inom s.k. ledarskapslitteratur är boken The Seven Habits of Highly Successful People av Stephen R. Covey. Den får oss att spekulera i de vanor som framgångsrika pedagoger allt som oftast har. Några exempel som vi tycker är viktiga:

  1. Innan man lägger sig för att sova vet man vad man ska göra morgonen därpå. Dessutom har man allt som oftast samlat det material och de verktyg man behöver. Man har en plan, helt enkelt. (Och man kommer i god tid till skolan.)
  2. De framgångsrika pedagogerna tycks ha en förmåga att samla sina krafter inför möten med sina elever. Förutom att ha en god plan och allt material och det praktiska i ordning, har de en vana att stanna upp, samla kraft och fokusera. Visst kan man känna stress över alla krav och uppgifter, men man har en förmåga att ta de extra sekunder som behövs för att samla sig.
  3. Hälsning. Genom att konsekvent hälsa på kollegor och elever skapar man en god stämning hos sig själv och de man hälsar på.
  4. Framgångsrika pedagoger intar scenen, tar plats och visar att det är de som är ledare. De blandar ”mjukt” och ”hårt” på så sätt att de är vänliga, nyfikna, entusiastiska och tillgängliga, men också bestämda, målmedvetna och resultatinriktade.

Visst kan listan göras längre men vanan att planera, samla sig, hälsa och inta scenen bidrar avsevärt till att skapa en stämning som gagnar lärande.

 

Ert kvartssamtal

Vilka andra vanor anser du borde finnas med på listan?

Vilka av dessa fyra vanor tycker du du utnyttjar mest?

Vilka av dessa fyra vanor vill du bli bättre på?

Tror du på betydelsen av rutiner och vanor för ditt eget ledarskap i klassrummet?