När vi letar exempel på intressant, relevant forskning för professionsutveckling är det alltid lite ”lustigt” att läsa forskarspråket. Se nedan:

Collaborative efforts among teachers, teacher educators, and university researchers can facilitate development of institutional discussion practices that teachers can apply in the classroom. Using dialogic spaces as sites of interaction within and across university teacher education and secondary English classrooms, a rich set of conceptual and practical tools for understanding and enacting cross-institutional practices can be developed.

Anagnostopoulos, D., Smith, E.,  Nystrand, M.. (2008). Creating Dialogic Spaces to Support Teachers’ Discussion Practices: An Introduction. English Education  41(1), 4-12.

Vad kan detta betyda? Det betyder att lärare ska prata med varandra om hur man gör.

Precis vårt syfte med alla dessa Kvartssamtal, fast vi säger det på ett enklare sätt är det alltid skönt att höra att forskare ”säger samma sak”.

Ert kvartssamtal

Hur systematiska är ni vad gäller professionsutveckling på din skola?

Hur disciplinerade är ni i era diskussioner?

Hur följer ni upp det ni har lovat att prova? Hur kan ni göra detta mer systematiskt?